Baby's eerste jaren - editie 35

36 baby’s eerste jaren Let er bij het trainen van de buikspieren op dat je nog niet met de grote rechte buikspieren start (de twee verticale buikspieren die aan de linker- en rechterkant van je buik liggen). Door de zwangerschap zijn je buikspieren uitgerekt en deze hebben even de tijd nodig om weer te krimpen. Af en toe je buikspieren aanspannen als je zit of ligt, is voldoende. Elke oefening waarbij de twee benen gelijktijdig opgetrokken worden vanuit een liggende houding, kun je ook nog beter vermijden. Om de lage rompstreek te ontlasten, begin je met grondoefeningen. Hierbij train je de spieren van je middel. Dan de spieren aan de binnenzijde van je dijbeen en als laatste de diepe buikspieren en het middenrif, die daardoor weer naar boven wordt gebracht. Laat je ook bij buikspieroefeningen en grondoefeningen goed informeren bij de sportschool. Beeldige borsten Ook je borsten zijn veranderd tijdens de negen maanden zwangerschap. Ze zijn klaar voor hun taak: het geven van borstvoeding. Na de bevalling verliezen ze hun stevigheid, of je nu borstvoeding geeft of niet. Borsten bevatten geen spierweefsel, en zijn daardoor zeer gevoelig voor de toename van hun eigen gewicht. Om ze beter te ondersteunen kan je na de bevalling zowel overdag als ’s nachts een BH dragen. Je huid verliest ook haar elasticiteit waardoor soms huidstriemen ontstaan. De borstklieren kunnen verschrompelen na de bevalling en daardoor kunnen je borsten kleiner zijn dan voor de zwangerschap. Voor iedere vrouw is dit anders en je kan daar eigenlijk weinig of niks aan veranderen. Relaxed shoppen Verwacht niet dat je in de eerste winkel al de juiste bikini tegen komt. Als je al een tijdje niet gewinkeld hebt, ben je misschien vergeten dat ‘shoppen en slenteren’ heel vermoeiend kan zijn. Neem daarom de tijd om een bikini te kopen. Trek er, onder het motto 'relaxed', een hele dag voor uit. Tip: als je gaat shoppen, trek dan comfortabele kleren aan. Het aan- en uitkleden verloopt dan redelijk soepel. En ga ook goed voorbereid op pad. Kijk alvast wat rond op het internet en in tijdschriften zodat je alvast een idee hebt van wat je zoekt, of bij welke winkels je kunt gaan kijken. Zomeroutfit tips • Je kunt ook kiezen voor een tankini. Je buik blijft hierin bedekt en de nadruk komt meer te liggen op je borsten. Ook het badpak is nog steeds hot en dus ook ideaal om je buikje onder te verstoppen. • Heb je ‘zwembandjes’, dan kun je het best een bikinibroekje nemen die laag zit en het minst ‘snijdt’. Neem een bikinislipje met strikjes. Je kunt dan zelf bepalen hoe strak het komt te zitten. Of probeer eens een sarong. Deze bind je om je heupen heen. • Ondersteuning van volle borsten is belangrijk. Als jij door de grootte van je borsten niet weet welke bikini je moet nemen, ga dan naar een spe- ciaalzaak om je goed te laten informeren. Kijk naar ondersteunende bikini’s met een beugel of met brede bandjes. Genieten Welke bikini of zomeroutfit je ook kiest, de zomer is een tijd van uitrusten, tot jezelf komen en loslaten. Sporten en bewegen is goed voor je lijf. En natuurlijk is het fijn als je wat van de zwangerschapskilo’s kwijt- raakt. Maar overdrijf het niet. Geef het de tijd. En vooral: wees tevreden met jezelf. Je lichaam is misschien verandert sinds de zwangerschap, maar het heeft jou wel een kindje geschonken. Je bent mooi zoals je bent en geniet! Eenvoudige oefening voor je borsten Druk de handpalmen voor je borst tegen elkaar totdat de borstspieren zich aanspannen. Houd de spanning ongeveer 10 seconden vast om vervolgens even te ontspannen. Je herhaalt deze oefening vier tot vijf keer. Fietsen, stampvoeten en gelijktijdig je benen optrekken kun je beter vermijden Verwacht niet dat je in de eerste winkel al de juiste bikini tegenkomt Wees vooral tevreden met jezelf!

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1