Baby's eerste jaren - editie 46

BABY’ s eerste jaren • 17 Een goede nachtrust is ontzettend belang- rijk. Voor je baby én voor jou. Als je kind niet slaapt, doe jij ook geen oog dicht. En zie het dan nog maar eens gezellig te houden. Daar- om: 13 tips om beter te slapen. Welterusten! niet voor het slapen gaan Beter FRISSE WIND Ventilatie is goed in het kamertje, maar voorkom tocht in het kamertje. Zet het bedje daarom niet bij een deur of open raam. EIGEN BED Laat je baby nooit bij jou in bed slapen, laat hem altijd in zijn eigen bedje slapen. Zijn eigen bed is de veiligste slaapplek. Slaap niet met je baby bij jou in bed zolang hij jonger is dan vier maanden. Je baby kan het te warm krijgen door het dekbed, tussen de matrassen bekneld raken, uit bed vallen of met zijn gezichtje tegen de kussens aandrukken. Bovendien kun jij in je slaap op je kind rollen. Zet het bedje het eerste half jaar zo dicht mogelijk bij je eigen bed. Kijk ook tijdens slaapjes overdag af en toe of alles in orde is. KNELLENDE KLEDING Wanneer de kleding te strak zit, belemmert het zijn bewegingen en voelt hij zich niet prettig. UITSLOVEN Ga vlak voor het slapen gaan geen drukke spelletjes meer spelen, rennen over de gang of wild met hem stoeien of ravotten. Lees liever een verhaaltje voor: dat kan al als kinderen heel klein zijn. GEURTJES Gebruik geen parfum, geurige bodylotion of geparfumeerde wasmiddelen. Geurkaarsen, potpourri, elektrische geurverspreiders gebruiken of roken waar je kind bij is: niet doen! Slaap­ verwekkend Gebruik geen geneesmiddelen met slaapverwekkende bijwerking, behalve als de huisarts dit voorschrijft. Dit geldt ook voor jou, zolang je borstvoeding geeft. Dit geldt ook voor hoestdrankjes.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1