Baby's eerste jaren - editie 48

22 • BABY’ s eerste jaren Slaapverwekkend Gebruik geen geneesmiddelen met slaapver- wekkende bijwerking, behalve als de huisarts dit voorschrijft. Dit geldt ook voor jou, zolang je borstvoeding geeft. Let ook op met het gebruik van hoestdrankjes. Beter NIET voor het slapen gaan KNELLENDE KLEDING Wanneer de kleding te strak zit, belemmert het de bewegingen en voelt je kind zich niet prettig. UITSLOVEN Ga vlak voor het slapen gaan geen drukke spelletjes meer spelen, rennen over de gang of wild stoeien of ravotten. Lees liever een verhaaltje voor: dat kan al als kinderen heel klein zijn. GEURTJES Gebruik geen parfum, geurige bodylotion of gepar- fumeerde wasmiddelen. Ook voor geurkaarsen, potpourri, elektrische geurverspreiders gebruiken of roken waar je kind bij is geldt: niet doen! FRISSE WIND Ventilatie is goed in het kamertje, maar voorkom tocht. Zet het bedje daarom niet bij een deur of open raam. EIGEN BED Laat je baby nooit bij jou in bed slapen. Het eigen bed is de veiligste slaapplek. Slaap niet met je baby bij jou in bed zolang het jonger is dan vier maanden. Je baby kan het te warm krijgen door het dekbed, tussen de matrassen bekneld raken, uit bed vallen of met het gezichtje tegen de kussens aandrukken. Bovendien kun jij in je slaap op je kind rollen. Zet het bedje het eerste half jaar zo dicht mogelijk bij je eigen bed. Kijk ook tijdens slaapjes overdag af en toe of alles in orde is. om beter te slapen 13 TIPS

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1