Kindje op komst - editie 75

KINDJE OP KOMST | 13 ge. Misschien wel de belangrijkste tip van alle- maal: wees lief voor jezelf, niet alleen voor je lijf, maar op alle vlakken. Onzekerheden horen erbij en als je even niet op die roze wolk zit, is dat helemaal niet erg. Goed is goed genoeg! TIP 3 | Vergeet je voeten niet Je voeten hebben negen maanden lang heel wat te verduren. Ze moeten tenslotte al dat extra gewicht dragen. Reden genoeg om extra lief voor ze te zijn. Wist je dat je voeten tijdens de zwangerschap groter kunnen worden? Dat komt doordat je in korte tijd zwaarder wordt. Dit vergroot de belasting op je voeten. Daarnaast verslappen je banden en spieren waardoor je voetbogen kunnen inzakken. Hierdoor heb je meer kans op eelt en likdoorns. Heb je voetproblemen, parkeer je high heels dan tijdelijk en kies voor comfortabele schoenen met een hak van maximaal twee centimeter. Gun je voeten af en toe wat rust door ze omhoog te leggen en neem af en toe een voetenbadje. TIP 4 | Dans, zwem, wandel of fiets Het is een open deur, want bewegen is altíjd goed, ook als je niet zwanger bent. Maar juist nu is het extra belangrijk. Beweging zorgt voor een goede doorbloeding en verkleint de kans op zwangerschapskwaaltjes. En het helpt als je straks bij de bevalling een goede conditie hebt. Ze zeggen niet voor niets weleens dat bevallen topsport is. Je hoeft echt niet meteen drie keer per week de sportschool op te zoeken, regelmatig een stuk wandelen of �ietsen is ook prima. Doe wat je �ijn vindt en luister goed naar je lichaam. TIP 5 | Veel water drinken Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam onder invloed van hormonen meer vocht vast. Het gevolg: ontsierende dikke enkels of boven- armen, opgezwollen vingers en kringen onder je ogen. Vervelend en soms zelfs ronduit pijn- lijk. Het klinkt tegenstrijdig maar veel water drinken helpt. Een goed gehydrateerd lichaam houdt minder snel vocht vast.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1