Kindje op komst - editie 75

14 | KINDJE OP KOMST Lief voor je lijf TIP 6 | Keep smiling Dat iedere zwangerschap een tand kost is een fabeltje. Maar het is wel zo dat je gebit nu meer te verduren heeft. Door je veranderde hormoonhuishouding heb je namelijk meer kans op ontstoken tandvlees. Er zijn speciale tandpasta’s voor zwangeren die dit helpen tegen te gaan. Je tandarts of mondhygiënist kan je alles vertellen over mondverzorging tijdens de zwangerschap. Meteen bellen voor een afspraak. TIP 7 | Vitamineboost Als je gezond en regelmatig eet, krijg je vol- doende vitaminen en mineralen binnen. Het is dan niet nodig om supplementen te slikken. Een uitzondering hierop zijn vitamine D en foliumzuur (vitamine B11). Een tekort aan foliumzuur in de eerste weken van de zwan- gerschap verhoogt de kans op een zogeheten ‘open ruggetje’, een aangeboren afwijking aan de wervelkolom of schedel van je kind. Slik in ieder geval tot de tiende week van de zwan- gerschap 400 microgram foliumzuur. Voor vitamine D geldt een advies van 10 microgram extra per dag. Wil je toch wat extra’s gebruiken? Kies dan een supplement dat geschikt is voor zwangeren. De doses vitaminen en mineralen zijn hierin precies afgestemd op wat je nu nodig hebt. Je mag bijvoorbeeld niet teveel vitamine A binnenkrijgen, omdat dit schadelijk kan zijn voor je baby. Twijfel je, vraag dan advies aan je verloskundige. TIP 8 | Relax Slapeloze nachten doordat je veel moet plassen, een dikke buik die in de weg zit en als jij einde- lijk lekker rustig ligt is er de baby die trappelt. Geef overdag toe aan de signalen van je lichaam en pak ook dan je rust. Slapen op je linkerzij is het beste. Als je buik groter wordt, kan het helpen om er een kussen onder te leggen. Ook een kussen tussen je benen kan prettig zijn. TIP 9 | Als je haar maar goed zit Onder invloed van het hormoon oestrogeen groeit je haar nu sneller én valt het minder uit. Een leuke bijkomstigheid! Het kan zelfs zo zijn dat de textuur van je haar verandert. Plotsteling heb je die krullen waar je altijd al van droomde! Door een verhoogde talgproductie kan je haar vetter worden. Het kan dus zijn dat je andere verzorgingsproducten nodig hebt dan je gewend bent. Dit is hét moment om naar de kapper te gaan. Voor een goed advies, een pas- send kapsel en een heerlijk uurtje voor jezelf. TIP 10 | Smeren, smeren, smeren Voor veel zwangeren is het een nachtmerrie: striae. Deze rode strepen ontstaan doordat je huid uitrekt. Het onderhuidse bindweefsel scheurt dan. Hier voel je niets van. Hoewel de strepen in de loop van de tijd vervagen, heb je ze misschien liever niet. Door je lichaam regel- matig in te smeren met een verzorgende crème, stimuleer je de doorbloeding. Dit helpt om je huid soepel te houden, waardoor striae minder kans krijgt. TIP 11 | Lief zijn voor je huid Door de hormoonschommelingen tijdens je zwangerschap verandert je huid. Ze wordt droger of juist vetter dan normaal. Het kan best zijn dat je tijdelijk andere huidverzorgingspro- ducten nodig hebt. Reinig je huid ’s morgens en ’s avonds goed met een passende reinigings- melk of -lotion. Gebruik een goede dag- en nachtcrème en breng af en toe een maskertje aan. Zo blijft je huid stralend en gezond. Veel water drinken is ook belangrijk. Dit helpt om afvalstoffen sneller af te voeren, waardoor je minder kans hebt op puistjes.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1