Kindje op komst - editie 76

KINDJE OP KOMST | 13 Zwangerschapshormonen hebben invloed op je huid, haar én je gemoedstoestand. Je lichaam en geest kunnen nu wel wat extra aandacht gebruiken. TIP 1 | Boobycare Ze zijn te groot of te klein, te slap of te puntig. We zijn bijna nooit helemaal tevreden over onze borsten. Zonde! Ze zijn er om straks je baby te kunnen voeden – als je wilt en het lukt. En dat alleen al is reden om trots op ze te zijn. In de zwangerschap kunnen je borsten tot wel twee cupmaten groter worden. Een goede zwangerschapsbeha is gemaakt om dat op te vangen en je borsten negen maanden lang optimaal te ondersteunen. Wisseldouches - afwisselend een koude en warme straal - bevor- deren de doorbloeding, waardoor de huid van je borsten steviger blijft. TIP 2 | Goed is goed genoeg Is alles in orde met de baby? Hoe gaat straks de bevalling? Kan ik het moederschap wel aan? Bijna alle zwangere vrouwen hebben vragen, twijfels en angsten. Het is dus heel normaal als er van alles door je hoofd spookt. Door slaap- gebrek en hormoonschommelingen kunnen negatieve gedachten de overhand nemen. Als dat zo is, praat er dan over met je verloskundi- ge. Misschien wel de belangrijkste tip van alle- maal: wees lief voor jezelf, niet alleen voor je lijf, maar op alle vlakken. Onzekerheden horen erbij en als je even niet op die roze wolk zit, is dat helemaal niet erg. Goed is goed genoeg! TIP 3 | Vergeet je voeten niet Je voeten hebben negen maanden lang heel wat te verduren. Ze moeten tenslotte al dat extra gewicht dragen. Reden genoeg om extra lief voor ze te zijn. Wist je dat je voeten tijdens de zwangerschap groter kunnen worden? Dat komt doordat je in korte tijd zwaarder wordt. Dit vergroot de belasting op je voeten. Daarnaast verslappen je banden en spieren waardoor je voetbogen kunnen inzakken. Hierdoor heb je meer kans op eelt en likdoorns. Heb je voetproblemen, parkeer je high heels dan tijdelijk en kies voor comfortabele schoenen met een hak van maximaal twee centimeter. Gun je voeten af en toe wat rust door ze omhoog te leggen en neem af en toe een voetenbadje. TIP 4 | Dans, zwem, wandel of fiets Het is een open deur, want bewegen is altíjd goed, ook als je niet zwanger bent. Maar juist nu is het extra belangrijk. Beweging zorgt voor een goede doorbloeding en verkleint de kans op zwangerschapskwaaltjes. En het helpt als je straks bij de bevalling een goede conditie hebt. Ze zeggen niet voor niets weleens dat bevallen topsport is. Je hoeft echt niet meteen drie keer per week de sportschool op te zoeken, regelmatig een stuk wandelen of fietsen is ook prima. Doe wat je fijn vindt en luister goed naar je lichaam. TIP 5 | Veel water drinken Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam onder invloed van hormonen meer vocht vast. Het gevolg: ontsierende dikke enkels of boven- armen, opgezwollen vingers en kringen onder je ogen. Vervelend en soms zelfs ronduit pijn- lijk. Het klinkt tegenstrijdig maar veel water drinken helpt. Een goed gehydrateerd lichaam houdt minder snel vocht vast.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1